• 14. srpnja 2025.

Ni kiša nije potjerala gledatelje iz Arene s “Fiume o morte!”; kod publike vodi “Bumbarov let”, kod kritike “Fiume!”

 Ni kiša nije potjerala gledatelje iz Arene s “Fiume o morte!”; kod publike vodi “Bumbarov let”, kod kritike “Fiume!”

Iako su nas u subotu navečer iznenadili povremeni pljuskovi u Areni, ni to nije obeshrabrilo mnogobrojnu publiku koja je došla na “Fiume o morte!” i ostala na nogama do kraja odjavne špice tražeći zaklon pod lukovima Arene i šatorom tonskih majstora. Na polovici smo Pulskog filmskog festivala, a uz gust program, svi s uzbuđenjem čekaju nove filmove i ocjene publike i kritike

Razgovor s ekipom: “Dobre djevojke”

Film odrastanja “Dobre djevojke”, dugometražni debi slovenske redateljice Urške Djukić, ovjenčan nagradom FIPRESCI na Filmskom festivalu u Berlinu, dio je glavnog natjecateljskog programa Pulskog festivala, sekcije Manjinske koprodukcije. Dan nakon svečane projekcije Ljubo Lasić u Festivalskom centru razgovarao je s producentom Jožkom Rutarom (SPOK Film), montažerom Vladimirom Gojunom, direktorom fotografije Levom Predanom Kowarskim te glavnim glumicama Jarom Sofijom Ostan i Minom Švajger, koje na Festivalu sudjeluju u novom programskom izdanju Prvi put na filmu.  Komentirajući tihu i mističnu atmosferu koja u “Dobrim djevojkama” prati proces odrastanja 16-godišnje Lucije (Ostan), Gojun je istaknuo kako se u filmu koristi mnogo tišine i suptilnih znakova koji odražavaju unutarnji svijet glavne junakinje. Mističnosti doprinosi i zbor profesionalnih pjevačica i dirigentica iz različitih sastava, čime se ujedno razbila i dinamika uhodanog ansambla te postigla autentičnost. Švajger, koja glumi popularnu i koketnu studenticu Ana-Mariju, objasnila je kako joj je bilo važno prikazati dualnost lika. “Često vidimo samouvjerene, karizmatične djevojke, koje se samo čine takvima, ali često iza njih stoji nesigurnost”. Film je nakon svjetske premijere u Berlinu prikazan na brojnim europskim festivalima, a slijedi mu i distribucija u kinima diljem svijeta.

Razgovor s ekipom: “Mirotvorac”

Dokumentarni film Ivana Ramljaka “Mirotvorac” priča je o ubojstvu načelnika Osječke policije Josipa Reihl Kira koji je u osvit hrvatsko-srpskog rata činio sve da ga spriječi. Nakon svečane projekcije u INK-u, producent Nenad Puhovski (Factum) u razgovoru s Boškom Piculom objasnio je kako je film sačinjen od arhivskog materijala, uz narativnu pratnju svjedoka iz njegovog života i onih koji su svjedočili njegovom ubojstvu. “Suočavanje slike i naracije donijelo je emociju, što nam je važnije od smijeha ili pljeska, jer pokazuje suosjećanje prema onome što se dogodilo”, rekao je, ističući angažman Kirove žene, Jadranke Reihl Kir: “Ona je jedna od najzaslužnijih osoba zbog kojih je do filma došlo.” U Factumu, dodao je, već dugi niz godina stvaraju ratne i političke dokumentarce koji obuhvaćaju područje bivše Jugoslavije, s ciljem dokumentiranja povijesti i istine, brinući se da ona nikako ne ostane zaboravljena. “Činilo nam se da o ovakvim stvarima treba govoriti i bilo je vreme da neke stvari izađu van”, poručio je. Osoba koja je ubila Kira je poznata, istaknuo je, te je osuđena za svoje postupke. Film, međutim, fokus stavlja na pitanje zašto je Kir ubijen. “Smetao je ljudima koji su željeli rat. Smetao je i to se rješava na dva načina – ili ih kupite ili ih maknete.”

Razgovor s ekipom: “Fiume o morte!”

Dokumentarni hit Igora Bezinovića “Fiume o morte!”, o bizarnoj 16-mjesečnoj D’Annunziovoj okupaciji Rijeke, prikazan je sinoć u Areni, a o dojmovima publike doovoljno govori to što ih ni kiša nije spriječila da film odgledaju do kraja i isprate ekipu ogromnim pljeskom. U razgovoru s Boškom Piculom u Festivalskom centru dan nakon svečane projekcije, Bezinović otkriva da ekipa i on uopće nisu bili svjesni kakav su film napravili. “Motivaciju sam našao u Rijeci koja ima neispričanu priču o vremenu fašističke okupacije 1919. Ključni motivacijski faktori bili su mi ljubav prema gradu i ljubav prema kolektivima”, rekao je. Vanja Jambrović, producentica filma uz Tibora Kesera (Restart), istaknula je da je film eksperimentalan, a opet prihvaćen među publikom. Montažerka Hrvoslava Brkušić osvrnula se na zahtjevnu montažu, s obzirom na to da se film kombinira dokumentarne i igrane filmove, dok direktor fotografije Gregor Božič dodaje: „Film je bilo moguće proizvesti samo uz bratstvo i drugarstvo. Rijetkost je da direktor fotografije bude – direktor fotografije, s obzirom da je bilo potrebno rekonstruirati povijesne fotografije u igrane scene. Film je umjetnost mogućeg”, poručio je. Jambrović i Keser dodali su da je snimanje bilo vrlo teško i zahtjevno, uz mnogo rizičnih situacija: “Bili smo si međusobno potpora i ne bismo uspjeli jedno bez drugoga. Zahvaljujemo i vlastima Grada na apsolutnoj potpori i prisutnosti.”

“Točno u podne”, kritičarski duel

filmski kritičari i novinari Diana Nenadić i Dragan Jurak – “Mirotvorac” i “Fiume o morte!”.

Nagrada Fabijan Šovagović

Glumac Bogdan Diklić dobitnik je nagrade “Fabijan Šovagović” koju dodjeljuje Društvo hrvatskih filmskih autora i producenata za glumački doprinos hrvatskom filmu, a u Festivalskom centru, uz redateljicu Jasnu Nanut, nagradu mu je uručio glumac i sin Fabijana Šovagovića Filip Šovagović.

“Neobično mi je drago i ispred familije bih htio zahvaliti gospodinu Dikliću što nam je priuštio nezaboravnu edukaciju iz filma. Mi smo svi obožavali film zbog gospodina koji danas dobiva ovu nagradu. Hvala ti, Bogdan!”, rekao je Šovagović.

Diklić se prilikom primanja nagrade prisjetio svog prvog susreta s Fabijanom Šovagovićem početkom 1970-ih kad ga je, kao mladić koji je tada i sam želio biti glumac, vidio pred velikim izlogom knjižare i zamolio za autogram. “On mi je na to rekao, ‘Ma, što će vam to?”, ispričao je Diklić dodajući: “Dugo sam čuvao tu kemijsku kojom mi se potpisao i sigurno je još negdje u mojoj kući. Ona igra i u filmu ‘Majstori, majstori’. Upotrebljavam je u filmu i htio sam je ovjekovječiti na taj način”. Na pitanje Nanut kako se osjeća dok prima nagradu na Festivalu s kojim je “vršnjak”, rekao je: “U trenutku kad je nekome ukazana velika čast, kao meni u ovom slučaju, i kad tim povodom u meni kulja velika radost, mislim da je najpametnije šutjeti.”

Ponedjeljak na Festivalu

Peti dan Pule započinje u Festivalskom centru u 10 sati razgovorima s ekipama filmova “Praslovan” Slobodana Maksimovića (Manjinska koprodukcija), “Otapanje vladara” (Manjinska koprodukcija) i “Nakon ljeta” (Hrvatski film). Nastavlja se kritičarskim duelom “Točno u podne”, a o filmovima “Praslovan” i “Nakon ljeta” govore kritičarke Višnja Pentić i Iva Rosandić, a u 12:45 na programu je dodjela Nagrade Marijan Rotar koju ove godine dobiva Puležanu Miodragu Mikiju Flegi, koordinatoru tehnike na Pulskom festivalu.

Večer u Areni u 21:15 donosi dramu Čejen Černić Čanak “Zečji nasip” iz Glavnog programa (Hrvatski film), a potom i novi film Wesa Andersona, špijunsku crnu komediju “Feničanska spletka” (PoPularna Pula, 23:05). U Glavnom programu u 16:00 u Kinu Valli gledamo i dramu Vuka Ršumovića “Među bogovima” (Manjinska koprodukcija), a u 19:00 u INK-u svjetsku premijeru animiranog psihološkog trilera Dalibora Barića “Svi operateri su trenutno zauzeti” (Hrvatski film). U novom natjecateljskom Regionalnom programu u 20:00 u Kinu Valli prikazujemo dokumentarni film Jasmile Žbanić “Blum – Gospodari svoje budućnosti”.

PULA PRO

U ponedjeljak započinje intenzivni program namijenjen filmskim profesionalcima PULA PRO, a s njime i tri ovogodišnja pitching programa dan za danom. Prvi je na rasporedu “Make the Scene – Comedy edition” koji se u ponedjeljak od 10:00 sati održava u Kinu Valli. Više detalja o projektima i mentorima pročitajte na službenoj stranici. U podne u Centru za mlade (Giardini 2, pokraj Kina Valli) Sergio Mimica, hrvatsko-američki redatelj poznat po radu na televizijskim serijama (Heroes, Medici, Prison Break) i suradnji na brojnim filmovima Stevena Spielberga održat će predavanje naslovljeno “Rad i uspjeh u najkompetitivnijoj industriji na svijetu / Centar za mlade”.

Cjelokupni raspored programa PULA PRO nalazi se na službenim stranicama Pulskog filmskog festivala.

Povezane novosti

Skip to content